استفاده از واترجت ها برای نظافت ماشین ها، مبلمان فضای باز، نمای ساختمان، حیاط ، پارکینگ و … یکی از بهترین شیوه ها برای نظافتی موثر می باشد. نمای

ساختمان، دیوار های آجری، و سطوح چوبی بکار رفته در ساختمان، پس از شستشو با واترجت کاملا نو به نظر خواهند رسید. اما انتخاب دستگاه کارواش صنعتی مناسب با نیاز نظافتی ممکن است با دشواری هایی همراه باشد. بدین منظور بهتر است تا نگاهی اجمالی بر دستگاه واترجت داشته باشیم. کاربرد دستگاه واترجت صنعتی یا خانگی به عوامل مختلفی از جمله فشار کاری دستگاه و تناسب آن با عملیات مد نظر بستگی دارد. در این مقاله کاربرد دستگاه واترچت صنعتی و خانگی براساس فشار کاری با جزئیات بیشتر شرح داده می شود.

عملکرد واترجت صنعتی

کاربرد دستگاه واترجت خانگی برای شستن دیوار

دو فاکتوری که در کاربرد دستگاه واتر جت اهمیت دارد فشار و دبی آب می باشد. فشار آب، نیروی لازم برای پاشش آب به منظور از بین بردن انواع آلودگی ها از روی سطح بوده و بر حسب بار اندازه گیری می شود. سرعت یا دبی میزان حجم آبی است که در هر دقیقه به نازل پاشش رسیده و تعیین کننده سرعت نظافت می باشد. هرچه فشار و سرعت دستگاه واترجت بیشتر باشد، قدرت و سرعت دستگاه برای از بین بردن آلودگی ها بیشتر خواهد بود. سرعت بیشتر در نظافت علاوه بر اینکه باعث کاهش در زمان می شود، با مصرف سوخت کمتر، موجب کاهش در هزینه ها نیز می گردد. ترکیب مناسب سرعت و فشار، کلید اصلی در انتخاب دستگاه واتر جت صنعتی مناسب خواهد بود.

دفعات استفاده از دستگاه واترجت

کاربرد دستگاه واترجت و دفعات استفاده از آن در صنایع

ویژگی مهم دیگری که بکارگیری و کاربرد دستگاه واترجت اهمیت دارد، تعداد دفعات استفاده از آن می باشد. به عنوان مثال نمونه های با کیفیت مانند دستگاه های واترجت آلمانی، به گونه ایی طراحی شده اند که امکان استفاده پیوسته و مدام در نظافت صنعتی را داشته باشند. سر پمپ های ضد زنگ، پیستون های سرامیکی، سیستم محافظت از پمپ در نبود جریان کافی آب و بدنه فولادی ضد زنگ، مقاومت این دستگاه ها را برای استفاده مستمر و طولانی افزایش داده است.

کاربرد دستگاه واترجت صنعتی و کارواش خانگی براساس فشار کاری

واتر جت های خانگی برای نظافت های سبک تر مانند نمای ساختمان و حیاط بکار می روند در حالی که نمونه ها صنعتی برای نظافت های سنگین در صنایع کاربری بیشتری دارند. به عنوان نمونه فشاری بین ۳۰ تا ۱۵۰ بار در مقایسه با فشار شیلنگ های معمولی آب، فشار بسیار بالایی می باشد. این فشار قابلیت ضربه زدن به جرم ها و کثیفی ها را داشته و به راحتی آنها را تمیز کرده و از بین می برد. در حالی که در مقایسه با آلودگی های صنعتی مانند قیر و روغن های موجود در پارکینگ ها این فشار آب کارآیی بسیار پایینی در از بین بردن آلودگی ها دارد. برای از بین بردن چنین آلودگی هایی به دستگاه هایی با فشار بیش از ۲۵۰ بار نیاز می باشد. واتر جت ها بر اساس میزان فشاری که تولید می کنند در سه گروه زیر قرار می گیرند:

واتر جت خانگی

این واترجت ها با فشاری کمتر از ۲۰۰ بار، برای مصارف خانگی بکار رفته و  از نیروی برق استفاد می کنند. واترجت خانگی از نوع الکتریکی طراحی و تولید می شود و نباید از آن بیش از میزان تعیین شده در طول هفته استفاده شود. شستن حیاط، خودرو و سایر بخش های بیرونی منزل به کمک واترجت خانگی انجام می گیرد. کاربرد دستگاه واترجت خانگی همچنین شستشوی محوطه های ویلا و باغ ها می باشد.

کاربرد دستگاه واترجت صنعتی

کارواش خانگی در مقایسه با واترجت صنعتی

فشار کاری دستگاه واترجت صنعتی بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ بار می باشد. این فشار کاری همراه با قابلیت تنظیم فشار بر روی دستگاه و قدرت بالای موتور واترجت صنعتی باعث شده تا طیف وسیعی از کاربرد ها را برای این دستگاه متصور باشیم. واترجت صنعتی در مدل های الکتریکی و دیزلی یا بنزینی در دسترس است. کاربرد دستگاه واترجت صنعتی در محیط های تجاری، کارخانجات و صنایع می باشد. شستن سطوح کف و تجهیزات، شستشوی ماشین آلات و عملیات های مختلفی مانند زنگ بری و لایه برداری از جمله کاربرد دستگاه واترجت صنعتی هسنند.

واتر جت فوق فشار قوی

واترجت فوق فشار قوی دارای فشار کاری ۱۰۰۰ بار و بیشتر هستند. فشار بالایی آب از نظر ایمنی خطرناک بوده و کاربر باید با تجهیزات ایمنی و آموزش کامل با دستگاه کار کند. کاربرد دستگاه واترجت صنعتی فوق فشار قوی در عملیات های سنگین مانند ترمیم و تخریب بتن می باشد. دسته بندی این دستگاه ها براساس منبع تغذیه به صورت واترجت فوق فشار قوی الکتریکی و بنزینی است.

جدول راهنمای کاربرد دستگاه واترجت براساس فشار کاری

به کمک جدول زیر می توانید براساس کاربرد مد نظر دستگاه واترجت مورد نیاز خود را پیدا کنید.

نوع دستگاهفشاردستگاه بر حسب بارکاربری
واترجت خانگیکمتر از ۲۵۰ نظافت باغ مبلمان حیاطنردهاستخرنمای ساختمانکارواش انواع ماشین
واترجت صنعتی ۲۵۰ تا ۱۰۰۰نظافت چربیآلودگی های الکتروستاتیکیشستشوی قطعاتماشینباز کردن لوله ها
واترجت فوق فشار قویبیش از ۱۰۰۰ رنگ بریلایه برداریحذف رسوباتتخریب بتنحذف خطوط ترافیکیبرش قطعات

منبع: https://www.ebrahim.ir/blog/water-jet-importance-pressure-velocity-water-car-wash-bar-

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.